V Ogólnopolski Festiwal Szkoły z Klasą 2.0.

W dniach 31.05. – 1.06. 2015 w stolicy gościł zespół uczniów realizujących projekt „Czary mary – nie do wiary. Legendy Gminy Wiśniowa w akcji” pod opieką T. Bobowskiej w ramach programu Szkoła z Klasą 2.0.
Pierwszym dniem był dzień warsztatowy: nauczyciele i uczniowie – przedstawiciele 50 – ciu szkół wybranych i zaproszonych do udziału w V Ogólnopolskim Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0 z całej Polski poznawali się nawzajem poprzez ćwiczenia integracyjne.
Następnie wybrani losowo do grup, pracowali razem, uruchamiając kreatywne myślenie. Jednym z zadań było ostatnie wyzwanie blogowe, proponowane przez moderatorów CEO.
Kolejnym punktem dnia były warsztaty dziennikarskie prowadzone przez przedstawicieli wydawnictwa Zupełnie Inny Świat. Brali w nich udział gimnazjaliści. Nauczyciele zaś szkolili się z wystąpień publicznych: mieli za zadanie zróżnicować swoją wypowiedź w zależności od odbiorcy np. dziennikarza, eksperta, ucznia.
Po wspólnym obiedzie dzieci i młodzież wraz z opiekunami zwiedzali Centrum Nauki Kopernik, co dostarczyło im wielu pozytywnych wrażeń i przeżyć.
W drugim dniu uczestniczyliśmy w V Ogólnopolskim Festiwalu Szkoły z Klasą 2.O.
Organizatorami programu są: Centrum Edukacji Obywatelskiej i GW przy wsparciu Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności i Fundacji Agory, pod honorowym patronatem MEN. Gospodarzem programu i partnerem festiwalu było Centrum Nauki Kopernik.
Honorowym gościem Festiwalu była Joanna Kluzik – Rostkowska – minister edukacji. List gratulacyjny do uczestników Festiwalu przysłała Pierwsza Dama Polski.
W tym roku hasło przewodnie brzmiało ”Czytamy i odkrywamy”. Działania wokół tego tematu podejmowane w szkołach miały pokazać, jak czytać ze zrozumieniem nie tylko na języku polskim i jak kształcić aktywnych, ciekawych świata młodych badaczy.
Stoiska szkół uczestniczących w Festiwalu pogrupowane były wg rodzaju podjętych działań: projekty edukacyjne, uczniowskie fora naukowe, uczymy innych, odwrócona lekcja.
Nasz projekt zatytułowaliśmy „Czary mary, nie do wiary! Legendy Gminy Wiśniowa – w akcji.” Pracowaliśmy nad nim przez miesiąc.
Grupę projektową dobrałam na zasadzie dobrowolności uczestnictwa. Uczniowie nie czuli też presji tzw. „bata ocenowego”, gdyż nie uczę ich j. polskiego, a jedynie dzielę się z nimi swoimi pasjami i zainteresowaniami.
Realizując projekt, odkrywaliśmy piękno „Legend Ziemi Myślenickiej” pod redakcją Anny Witalis – Zdrzenickiej. Należy ubolewać, iż nie ma kolejnych wznowień tego unikatowego wydania opowieści przekazywanych przez lata z pokolenia na pokolenie.
Ze zbioru wybraliśmy trzy legendy znane w naszej Gminie Wiśniowa –„ Światełka”, „Tajemnicza dłoń” i „Dosięgnę cię, zuchwalcze”. Postanowiliśmy uwiecznić je w postaci etiud filmowych. W tym celu sięgnęliśmy do dobrych wzorców – nawiązaliśmy kontakt z aktorami z filmu „Wesele utopców”, zrealizowanego dzięki Fundacji Sztuki, Przygody i Przyjemności Arts z Myślenic. Wspólnie obejrzeliśmy film, następnie uczestniczyliśmy w warsztatach, gdzie razem uczyliśmy się adaptacji legend na potrzeby filmu, sztuki filmowania. Młodzież uczestnicząca w warsztatach okazywała duże zainteresowanie odkrywaniem tajników X Muzy, a młodzi członkowie Fundacji ARTS zrozumiałym językiem m.in. podpowiadali nam jak korzystać z dobrodziejstw Internetu ze szczególnym uwzględnieniem praw autorskich przy doborze muzyki czy programów do montowania filmu.
Przy realizacji etiud napotykaliśmy szereg trudności: burze śnieżne, trudności ze zgraniem całego zespołu projektowego w jednym czasie ze względu na ich inne zajęcia pozalekcyjne, a także wiosenne złe samopoczucie.
Musiałam także przełamać opór uczniów przed zagraniem w filmie w strojach ludowych. Niestety kultywowanie lokalnej tradycji ludowej dla młodych ludzi wcale nie jest zjawiskiem oczywistym, jakby to nam się mogło wydawać. Osiągnęłam swój cel i uczniowie zaprezentowali się pięknie w strojach regionalnych – wiśniowskich w CNK.
Dziękujemy p. Kazimierze Polak – Dyrektor GOKiS w Wiśniowej za wypożyczenie strojów regionalnych na tę imprezę.
Wybierając plenery w naszej wsi na potrzeby filmowania, odkryliśmy niezwykle urokliwe miejsca z zabytkowymi chatami, starymi wierzbami i nastrojowym klimatem czasu, który odchodzi nieuchronnie w zapomnienie. Uczniowie wykonali wiele pięknych zdjęć, które wyeksponowaliśmy na naszym stoisku.
Pożyczenie strojów ludowych także od znajomych i rodziny stało się pretekstem do wielu wspomnień z dawnych czasów.
Na naszym stoisku znalazły się także w/w przeze mnie legendy napisane lokalną gwarą, co wzbudzało duże zainteresowanie gości odwiedzających nasze stanowisko.
Eksperci mieli okazję obejrzeć nasz film. Szczególne pochwały zebrała Paulina za narrację w filmie pełną emocji. Ponadto pozytywnie zaskoczyła gości zagranicznych umiejętnością wypowiedzi o projekcie w języku angielskim. Moi uczniowie zainteresowali gości Quizem filmowym. Do zabawy wykorzystaliśmy grę Gry podróżne. Inteligencja, Państwo, miasto, rzeka…
Nasi goście mogli zakręcić strzałką, która wskazywała kategorię pytania. Uśmiechali się z ulgą np. gdy trafili na tak oczywiste jak: Podaj nazwę słynnego miasta, którego dzielnicą jest Hollywood.
W nagrodę można było zabrać sobie zakładkę tradycyjną wykonaną przez uczniów lub w kształcie ducha czy świecy, które stanowiły tematyczne nawiązanie do sfilmowanych przez uczniów legend.
Po odwiedzeniu naszych szkolnych stoisk przez znamienitych gości i ekspertów przyszła pora na podziwianie ekspozycji innych szkół. Ja jak zwykle zachwycałam się wspaniałymi strojami śląskimi, strojami teatralnymi Gimnazjum z Krzywaczki, odlewami mumi, lokalnymi kulinariami. Moi uczniowie z wielkim zainteresowaniem obejrzeli eksperymenty fizyczne, chemiczne i bardzo chcą pracować nad tego rodzaju projektami przyszłym roku. Jak głosi hasło na stronie CNK ciekawość świata nie zna granicy wiekowej, zatem być może nasze działania będą kontynuowane w przyszłym roku szkolnym.
Po zakończeniu wymiany doświadczeń nauczycieli, uczniów przyszła pora na podsumowania przez organizatorów. Nie szczędzili oni pozytywnych słów odnośnie obejrzanych efektów pracy uczniów i nauczycieli. Podkreślali, iż należy się dzielić dobrymi praktykami, podejmować trud innowacyjnych, twórczych działań wybiegających poza szkolne schematy, nie zrażać porażkami.
Naładowani pozytywną energia udaliśmy się jeszcze na dach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, podziwiając piękną panoramę Warszawy.
A w pociągu – pełna ponowna integracja uczniów i nauczycieli naszego ZPO z Lipnika. Wracaliśmy z grupą uczniów i nauczycieli uczestniczących w Festiwalu Mistrzów Kodowania na Stadionie Narodowym. Dodam, iż większość uczniów widziała po raz pierwszy Warszawę i jechała pociągiem. Wspólnie odkryliśmy piękno naszej stolicy i radość wspólnego podróżowania!
Teresa Bobowska


Wprowadził ŁJ, 2015-06-13





[Powrót] [Drukuj]




Aktualności
Ogłoszenia i komunikaty

do góry





Copyright © 2007 Urząd Gminy Wiśniowa, wszelkie prawa zastrzeżone.