Festiwal w Glichowie

Festiwal projektów, który odbył się w piątek 30 maja br. w Zespole Placówek Oświatowych w Glichowie, pokazuje, że w tej niedużej szkole jest spory potencjał.
Za sprawą kilku powiązanych ze sobą działań zorganizowanych w ramach udziału w ogólnopolskim programie Centrum Edukacji Obywatelskiej „Szkoła z Klasą 2.0” można w uczniach rozbudzić pasje, zaangażować ich pod opieką nauczycieli w przygotowanie ciekawych spotkań, ucząc przy okazji zdobywania wiedzy z różnych dziedzin, współpracy i pokonywania pojawiających się trudności. Jak oni to zrobili w praktyce? Po feriach zimowych zebrały się 3 grupy uczniów, którzy rozpoczęli planowanie projektów. Pierwszy z nich realizowany był przez grupę uczniów z klas I-III pod opieką nauczycielki p. Magdaleny Łukasik. Do współpracy zaproszono także wychowawczynię klasy III p. Iwonę Wójtowicz. Uczniowie z tego zespołu czytali bajki, baśnie i legendy. Oprócz tego nagrywali słuchowiska, krótkie animacje, prowadzili blog uczniowski „Świetliczaki”. Do realizacji projektu wykorzystywali kamerę, dyktafony, telefony komórkowe, notebook. Sprzęt obecny dziś w niemalże każdym domu. Drugi projekt pn. „Jeszcze są wśród nas” zrealizowała klasa szósta, we współpracy z młodszymi uczniami. Tą grupą opiekowała się p. Anna Jasek, nauczycielka przyrody. Uczniowie uczestniczyli w wycieczkach, podczas których obserwowali budzące się do życia po zimie rośliny, także zwierzęta. Po powrocie szukali informacji o napotkanych obiektach i porządkowali wiedzę. Korzystali przy tym z otwartych zasobów Internetu. W rezultacie powstał spory zbiór raportów badawczych, w którym uczniowie mieli także za zadanie prawidłowo opisać źródła, z jakich korzystali oraz opisać materiały odpowiednio do udzielonych wolnych licencji. Trzeci z projektów dotyczył kultury i historii i realizowany był pod opieką nauczycielki informatyki i techniki p. Elżbiety Koniecznej. Glichów w tym roku obchodzi swoje 750-lecie. Uczniowie z różnych klas sięgnęli do dokumentów historycznych, poszukiwali materiałów we wsi i okolicy, swoje odkrycia fotografowali i opisywali – tak powstał m.in. album „Glichów – wczoraj i dziś”, który trafi do szkolnej biblioteki, oraz krótki film o tym, jak powstał Glichów, jak toczyły się dzieje mieszkańców przez kolejne stulecia. Zespół opracował scenariusz, obsadę aktorską, kamerzystów i produkcję i tak w pewne piątkowe popołudnie narodził się krótki film o Gliffovie (dawna nazwa wsi). Inną ciekawą realizację przygotowali uczniowie ze zgromadzonych w projektach zdjęć. Stworzyli z pomocą programów do edycji grafik online zbiór pięknych i oryginalnych pocztówek, pod hasłem „Zapraszamy do Glichowa”. Jeszcze inny zespół projektowy przeprowadzał wywiady z mieszkańcami, przedtem uczniowie musieli opracować zestaw pytań, jakie można zadać, tematów, jakie chcieliby z rozmówcami poruszyć. Do tego zadania uczniowie wykorzystali iPhone’a, smartfon i kamerę. Okazało się, że prace dziennikarskie też są wciągające i wiele można wspólnie przeżyć.
Zgodnie z harmonogramem programu „Szkoła z klasą 2.0” do końca maja uczniowie, dzieci przedszkolne, nauczyciele, rodzice i przyjaciele szkoły spotkali się na uroczystym podsumowaniu projektów. Oprócz miniwykładów z prezentacjami multimedialnymi, które przybliżyły publiczności tematykę i działania projektowe, najmłodszy zespół przygotował przedstawienie teatrzyku kukiełkowego „Bratki”, które zostało najwyżej ocenione przez publiczność, biorącą udział w ankiecie online, kończącej Festiwal Projektów 2.0. Na drugim miejscu znalazł się program w sali przyrodniczej, gdzie każdy mógł aktywnie wypróbować swoje umiejętności z różnych dziedzin, przeprowadzić samodzielnie doświadczenie lub obserwować różne preparaty pod mikroskopem. Zadania oczywiście przygotowali uczniowie i oni zajmowali się każdym gościem przy swoich stanowiskach. Kolejną atrakcją, ale już w sali regionalnej była kawiarenka „U Glicha” z menu złożonym z potraw lokalnych, gdzie uczniowie obsługujący gości bardzo aktywnie zachęcali do zajęcia miejsca przy stolikach i chwili relaksu w otoczeniu wystaw prezentujących Glichów na zdjęciach, Glichów marzeń, widziany oczami dzieci czy też po prostu moment na pogawędkę z sąsiadem. Atrakcją było także stoisko z pamiątkami, własnoręcznie przygotowanymi przez uczniów. Również tutaj na uczestników czekały zadania i konkursy. Można było np. wskazywać różnice w architekturze wsi, konfrontując obraz pamięciowy z makietą 3D wykonaną przez zespół uczniów. Uczestnicy prześcigali się w odnajdowaniu różnic, a uczniowie dzielnie asystowali, nie podpowiadając nikomu. Teatrzyk kukiełkowy nie był ostatnim słowem bardzo kreatywnej gromadki trzech pierwszych klas szkoły podstawowej. W swojej sali przygotowali bajeczny kącik czytelniczy, konkursy i łamigłówki związane z różnymi bajkami. Były również wystawy prac, jakie uczniowie zgromadzili od lutego. Każdy gość odwiedzający tę salę mógł na własne oczy przekonać się, że projektowy stoliczek się nakrywa i spróbować, jak smakuje ‘domek baby Jagi’ czy odgadnąć nazwę owoców, z jakich uczniowie zrobili pyszny koktajl.
Na szkolne prezentacje przyszło wielu gości, udział wzięli wszyscy uczniowie. Rodzice szeroko otwierali oczy ze zdziwienia, że ich dzieci robią takie ciekawe rzeczy. Festiwal miał jeszcze jeden cel. Chcieliśmy pokazać, że komputer w domu, telefon czy aparat mogą służyć nie tylko do zabawy. Można i warto je wykorzystać do edukacji. W naszej szkole wiele się zmieniło od minionego roku. Są to z pewnością zmiany potrzebne. Tak jak świat się zmienia, tak i my rodzice i nauczyciele powinniśmy tę zmianę kreować, a jednocześnie zadbać, by dzieci były szczęśliwe i chciały zdobywać wiedzę. Najlepiej robi się to poprzez jej praktyczne wykorzystanie, w działaniu, w poszukiwaniu, we współpracy ze szkolnymi przyjaciółmi.
Przystąpienie do tegorocznej edycji programu „Szkoła z klasą 2.0” okazało się więc strzałem w dziesiątkę. Uczniowie i nauczyciele stworzyli doskonałe materiały, zrealizowali ciekawe projekty, użyli wiele narzędzi TIK, uczyli się szanować prawa autorskie i korzystać z otwartych zasobów. Za swoje działania zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zostali nagrodzeni odznakami przyznawanymi przez Organizatora programu (CEO), działania nauczycielskie zostały zaliczone do dobrych praktyk edukacyjnych, a szkoła zdobyła tytuł „Szkoła Ekspercka”. Natomiast z ankiety przeprowadzonej podczas Festiwalu wynika, iż szkolna społeczność i rodzice w pełni popierają taką edukację i chcieliby kontynuować podobne działania w przyszłym roku.

Zobacz Galerie


Wprowadził ŁJ, 2014-06-05





[Powrót] [Drukuj]




Aktualności
Ogłoszenia i komunikaty

do góry





Copyright © 2007 Urząd Gminy Wiśniowa, wszelkie prawa zastrzeżone.